Tips: Prisgunstig ATV

Joda, det er endelig vinter og det er slede man har fokus på i disse dager, men vinteren tar slutt og da tenker man gjerne at det burde man tenkt på før. Planlegging lønner seg, sies det. Om man setter av knappe 10k hver måned fra nå kan man sette seg på en prisgunstig jMAX ATV når høsttreninga begynner.

Av Monica Celius. Foto Kjell O. Brun 

Flaggskipet til SMC har fått navnet jMAX, og er en ATV-modell med uavhengig fjæring bak (IRS). Denne arbeidsmaskinen er særdeles robust og har en 1-sylindret væskekjølt 4-takts automatmotor med SOHC-teknologi.

Bunndrag fra lave omdreininger er en karakteristikk ved denne motoren. ATV-ens drivsystem er kardangdrift og består av valgfri, og enkel inn- og utkobling av to- eller firehjulstrekk, inkludert differensialsperre på forhjulene. Girsystemet er helautomatisk, såkalt CVT, som gir deg uttallige muligheter med både høy- og lavserie og revers.

jMAX er utstyrt med uavhengig fjæring bak (delt bakaksel med doble a-armer), dobbel skive foran, i tillegg til et meget anvendelig parkeringshåndbrekk. Kort svingradius og høy bakkeklaring (325 mm), akselavstand på 1290 mm, chassis i full størrelse med rommelig sete, brede fotbrett samt god beskyttelse mot gjørmesprut, gjør sitt for kjørekomforten. jMAX 700 IRS leveres med to kraftige hovedlys, solide bagasjebærere foran og bak, låsbart tanklokk, oppbevaringsrom i forskjermene, 12 voltsuttak (til mobillader eller ekstra lys), heldigitalt instrumentpanel, 14” ITP aluminiumsfelger med Maxxis, Bighorn knastedekk, vinsj, solid støtfanger foran og bak, beskyttelsesplater i aluminium og hengerkule.

Fornøyde brukere fremhever håndbrekket, det høye styret som gir bedre sittestilling og motorbremsen. Er sistnevnte for hard må man sitte og gi etter med gassen, og hvis den er for svak må man bremse hele tiden. På denne ATV-en er den akkurat passe, ifølge ATV-vante hundekjørere.

jMAX får også skryt for lavt drivstoffbruk og for trepunktsfestet under hvor linesettet settes. Dette gir god stabilitet når hundene drar i svinger. Girspaken sitter på samme side som gasshendelen, noe som sikkert er uvant for de fleste, men etter et par bomgiringer sitter det. «Lettkjørt, behagelig å sitte på i mange timer i strekk. Sterk og stabil i terrenget og god fremkommelighet. Og prisgunstig,» er konklusjonen fra de vi har snakket med.

 

Pris, rigget for hundekjøring: kr. 77.000. Registrering kr. 32.102 i avgift.
Pris brøytepakke: inkluderer 60” skjær, A-ramme med forlenger, skrupigg til dekkene og montering, kr. 10.990.

Forhandler: Rune Berg’s Motor & Sport.

Vis mer

Relaterte artikler

Legg igjen en kommentar

Close