Troll-vogna: som å kjøre med slede uten snø

Under årets Hakadalseminar fikk vi mulighet til å leke med den nyeste modellen av Troll-vogna. Forandringene fra den første vognmodellen er store. Den er mye mer stabil og fjæringen er bedre enn før. Dette gjør vogna mye mer komfortabel å kjøre i ulendt terregn. Alt i alt ser det ut som om Troll er blant de første som endelig har klart å lage en vogn som er liten nok til å være håndterbar i røft terregn, men solid nok til at det går an å kjøre ganske store spann med den. Vi ringte Troll Butikken, og kontakta et par hundekjørere som bruker den nyeste modellen, for å få litt mer informasjon.  

Av: Barry Siragusa. Foto: www.troll-hundefor.no

Vogna Troll Cart er en av Norges mest populære treningsdoninger, men det finnes også mange andre vogner: Alt fra hjemmelagede saker med trilleborhjul til Dyck-vogner. Troll har imidlertid for mange blitt ensbetydende med «norsk umotorisert barmarkstrening med stort spann». 

Siden den først ble solgt for noen år siden, har Troll Cart forandret seg en god del. Fargen er den samme, men fjæringen har blitt så bra at det går an å hoppe opp og ned som en idiot uten at det belaster knærne, iføle produsenten. Dette med å hoppe opp og ned – lenge – fikk vi prøvd ut på Hakadalseminaret. Passasjersetet har blitt svært behagelig å sitte i, og bunnplata under setet gjør at risikoen for «overraskelser» er ganske lav. Det ser ut til at Trolls utvikling av vogna er godt gjennomtenkt. 

Vi fikk prate med Rune Olesen fra Troll, under seminaret, og han sa at idéen bak Troll Cart var å lage ei vogn som kunne brukes som alterativ til trening med ATV, eller bil, på grusveier. Det er mange plasser i Norge (som f.eks. deler av Hardangervidda, Saltfjell og Dovrefjell) der det ikke er lov å kjøre med motoriserte kjørertøy. Mange bruker derfor Troll Cart i disse områdene.

Ifølge Olesen og deres nettside, har Troll Cart Neiden per dato standardutstyr som inkluderer:
– ATV-dekk på stålfelg. Hydrauliske skivebremser på alle hjul. To separate bremsekretser for ekstra sikkerhet gir muligheten for vekselvis pumpbremsing ved lange nedoverbakker. Mulighet for låsing av begge bremsehåndtak som en parkeringsbrems. Uavhengig fjæring på alle hjul i form av atv/snøscooter-dempere. Avtagbart sete for en passasjer, eller bagasjeplass. Sveiset bøyle for feste av linesett.  

På Hakadalseminaret ga Olesen et inntrykk av at med Troll-modellen Neiden har de laget deres beste vogn så langt. 

Tekst fortsetter under bilde

thumb_DSC00488_300_225.jpg

 

Vi pratet også med Roar Wolden eier av Troll og hjernen bakk Troll Cart Neiden.
– Ja, vogna har blitt veldig bra. Mange folk bruker Neidan-vogna istedenfor ATV nå, og det liker vi. Det viser at vi utvikler oss i riktig retningen, sier Olesen på telefon. 

Vi spurte om det virkelig er mulig å kjøre nesten hvor som helst i terrenget.
– Har du sett Youtube-videoen? spør Wolden.

For dem som kjører ATV i x antall timer, fryser og kjeder seg gjennom høsttreninga, er videoen som en fristende drøm. Men, det er ofte annerledes i virkeligheten, enn på TV eller youtube, så tok vi kontakt med to hundekjørere som har brukt Troll Cart Neiden siden begynnelsen; Nina Skramstad og Didrik Lindeberg Sand, for å få et hundekjørerperspektiv.

Skramstad og Lindeberg Sand bruker Troll-vogna i tillegg til ATV, for å variere treninga, og får å få en pause fra støy og lyden av ATV-en. 

Vi spurte Skramstad hva hun mente om vogna og hva hun bruker det til. Vi var også interessert i hvor mange hunder kjører forran hvis hun trener alene.

– Vi bruker vogna ganske mye: barmarksløp, barmarkstrening, sponsoroppdrag, langkjøring med unghunder for å gi dem litt avveksling fra den tunge Polarisen, fartslek/intervalltrening med 8-spann, innkjøring av valper, og trening av lederhunder på retningskommandoer, sier Skramstad.
– Jeg trives veldig godt med vogna fordi den er så solid, vår modell har kraftigere dekk (Troll Neiden kan kjøpes med 10″ ATV-felger, red. anm.) slik at den ligger litt høyere over bakken og kan brukes til mye offroadkjøring. Jeg liker muligheten å ha med passasjer (min mor på over 70 år kjørte 14-spann med Didrik som passasjer for noen uker siden!) og den er en stille avkobling fra Polarisene.

På spørsmål om hvor mange hunder hun ville ha trent aleine med vogna, svarte hun:
– Jeg liker å kjøre 8-10 hunder foran Troll-vogna for å ha full kontroll og kunne kjøre «der jeg vil». Didrik er komfortabel med å kjøre 14, men legger da på ekstra vekt på vogna.» 

Vi tok også en prat med Didrik Lindeberg Sand, og spurte om han måtte gjøre noe spesielt for å kjører såpass mange hunder forran vogna.
– Jeg har en 40-liters vanndunk forran over framakslingen, som sørger for ekstra trykk på forhjulene når jeg setter på bremsene når jeg stopper, sier han, og fortsetter:
– Ellers så vrir jeg hjulene mot høyre eller venstre når jeg stopper. Ikke noe problem, men jeg går jo aldri bakover fra vogna når jeg stopper. Her gjelder samme regel som med slede. Jeg binder alltid opp vogna når jeg starter. Jeg er superfornøyd med vogna og det er god variasjon til ATV-kjøring.

 

«Jeg trives veldig godt med vogna.» -Nina Skramstad

«Det er god variasjon til ATV-kjøring.» -Didrik Lindeberg Sand

For mer info om Troll Neidan trykk her.

For mer info om Nina og Didrik trykk her

Vis mer

Relaterte artikler

Legg igjen en kommentar

Close